Жената на Исус или св. Мария Магдалена

60 коментара2/5

В този толкова женски месец не може да не се опитаме да разкрием още едно загадъчно женско лице - лицето на съпругата. И коя жена би въплатила в себе си всички качества които трябва да притежава съпругата, ако не Мария Магдалина.


Мария Магдалена - склуптураМария Магдалина, такава - каквато я познаваме и такава, каквато е според канона.

Личността на св. Мария Магдалена неправилно се обърква с други жени, за които говорят евангелията.

Мария Магдалина била родом от Мангала, на брега на Галилейското езеро. Тя не е Мария от Витания- сестрата на Марта и Лазар, която помазала главата на Исус.

Тя не е и опростената грешница, която помазала нозете на Исус и ги изтрила с косите си, за което разказва Лука. Непосредствено след разказа за тази не назована по име грешница Лука споменава поименно св. Мария Магдалина с думите "Мария, наричана Магдалина, от която бяха излезли седем бяса". От текста ясно се разбира, че Мария Магдалина била една от многото други жени, които Иисус "излекувал от зли духове и болести... и които Му услужваха с имотите си".

Объркването на Mария Магдалина с опростената грешница не е отскоро - то води началото си от края на VI век и се дължи най-вече на погрешно тълкуване на св. Григорий Велики.

Коя е Мария Магдалина според евангелията?

Има две жени, които наред с майката на Исус носят името Мария. Едната е Мария Магдалина от селището Мигдалил или Магдала в Галилея. И в четирите евангелия ролята на тази жена е крайно неясна и сякаш нарочно е размита. В разказите на Марко и Матей е споменатата по име едва към края и се появява чак в Юдея по времето, когато Исус е разпънат. Посочена е сред учениците му. В евангелието на Лука, обаче се говори значително по-рано, още когато Исус е проповядвал в Галилея. Т.е. го е съпътствала от Юдея до Галилея. И ако не е била омъжена за него, какво би правила сама жена – еврейка, сама през цялото това време? В Палестина е немислимо омъжена жена да пътува сама, пък още повече със религиозен учител.

Но това обстоятелство стои в много предания свързани с нея и стигнали до нас. За втори път едно НО – по- голямо и по-очебийно НИКЪДЕ В ЕВАНГЕЛИЯТА НЕ ПИШЕ, ЧЕ МАРИЯ МАГДАЛИНА Е ПРОСТИТУТКА. Когато името и се споменава за първи път в евангелието от Лука, тя е описана като жена „жена, от която бяха излезли седем бяса”. Това се схваща като пречистване от някаква нечиста сила, но е възможно да е въвеждане в някакъв вид тайнство, например култа към Ищар или Астарта, Богинята майка, има седем степени на посвещение. Може би преди да се присъедини към Исус, Магдалина е изповядвала този култ. В Магдала или Мигдалил – „селото на гълъбите” има доказателства, че там са се отглеждали гълъби за жертвоприношения. Гълъбът е свещен символ на Астарта.

9337_1.jpgЕдна глава преди да спомене за Мария Магдалина, Лука говори за жена, която маже с миро Исус. И Марко описва подобна случка, където жената не е назована. Но и двамата евангелисти не я отъждествяват с Мария Магдалина. Лука казва, че тя е „грешница”. По-късно библистите отсъждат, че грешницата е Магдалина, понеже от нея „са излезли седем бяса”. Не е изключено това да отговоря на истината, ако тя е била езичница, тя автоматично става „грешница” не само за Лука, а и за всички.

Дори и да е била „грешница” е била изключиелно заможна.
Приятелките й, според Лука, били съпруги на високопоставени царедворци, някои от тях правят услуги на Исус с имотите си. Да не говорим, че притежанието на миро и елей е изключително скъпо удоволствие.

Редно е да отчетем един важен момент, на който евангелистите наблягат, а именно миропомазването. Това е добре подготвен ритуал. Ритуал, който е спазван само при царете, а също и на истинския Месия, което означава „помазан”. След този ритуал Исус вече е Месия. А жената, която го помазва едва ли е случайна?!
При всички положение към края на мисионерството на Исус Мария Магдалина вече има огромно значение. И в трите синоптични евангелия името й неизменно оглавява списъка на жените следващи Исус, точно както Петър е посочван пръв сред мъжете. И естествено първо Мария вижда, че гробът му е празен, тъкмо на нея той най-напред разкрива, че е възкръснал.

Очевидно, Исус е има особено отношение към нея, това вероятно е породило у другите ученици известна ревност. Ето защо е съвсем възможни опитите в по-късните предания да се очерни, ако не името й, то поне миналото й.


Мария Магдалина не е единствената жена „претендентка” за съпруга на Исус. Мария от Витания, сестрата на Марта и Лазар. В къщата на семейството Учителят и неговите ученици са оставали често. Това е била голяма, масивна къща и най.важното с гробница. Най-вероятно Мария, Марта и Лазар са били от много знатен род.

Когато в четвъртото евангилие Лазар се разболява Исус е извън Витания, отседнал е край р. Йордан. Макар и да научава за това, остава още два дни, след което се връща във Витания, където Лазар лежи в гроба. Марта се втурва насреща му с виковете: „Господи, да беше тук, нямаше да умре брат ми.” Твърде странно твърдение как така, ако Исус е присъствал физически там е нямало да умре? Но не това е важното, важното е, че марта посреща Исус сама. Би могло да се очаква, че и сестра й ще е с нея. Ала Мария си стои вкъщи и излиза едва след като Исус й нарежда. Мария си е стояла вкъщи, защото според един еврейски обичай тя е „шивех”, траур. Но защо не отива заедно с Марта да посрещне Исус? Съществува едно единствено обяснение: според тогавашните еврейски закони жена в траур няма право да напуска къщата, освен ако не я накара мъжът й. В  тази случка поведението на Исус и Мария от Витания се вмества изцяло в европейските изисквания към съпруга и съпругата от онова време. И все пак Мария от Витания е не по-малко ревностна ученичка на Исус, отколкото Магдалина.

9337_2.jpg


А дали Мария Магдалина е жената, всъщност не е Мария от Витания, сестрата на Марта и Лазар?
Съществуват множество доказателства в подкрепа и на тази хипотеза. В евангелията на Матей, Марко и Йоан се споменава, че Мария е присъствала на разпъването на Исус. В никое не се споменава, че там е била  Мария от Витания, нещо твърде странно за пламенна последователка. Звучи неправдоподобно тя – да не говорим за брат й Лазар – да не са присъствали в този върхов момент от живота на Исус. Подобен пропуск е недопустим и алогичен, освен ако Мария от Витания не е спомената под друго име – Магдалина. В случай, че Мария от Витания е Мария Магдалина са една и съща жена, е повече от ясно, че й Мария от Витания е била на разпъването му.

20.03.2009/Блага Димитрова



60 коментарaДобави коментар »

DarkPassionPlay

От DarkPassionPlay09.04.2010, 14:37 ч.

И какво като е бил женен? Нима не е бил човек? Исус си е бил обикновен човек като всички, имал е дарба или просто е бил луд, нищо не може да се твърди със сигурност. Разбира се, аз не съм вярваща, атеистка съм си, но...

Виж всички коментари за "Жената на Исус или св. Мария Магдалена".

Още от "Загадъчно"

Тайните общества

Тайните общества

От много години историята разказва за съществуването на тайни общества, които пазят най-големите материални и духовни богатства, за които светът е чувал.

Високосна година

Високосна година

2012г. е не само годината на китайския дракон, но е и високосна година. Какво е характерно за календарната аномалия, какво се е случило на 29ти февруари и кои са най-разпространените поверия за високосната година?

Идеалният дом според зодията

Идеалният дом според зодията

В какъв дом трябва да живееш според зодиакалния си знак, за да се чувстваш най-щастлив: